Open Kerk Nijkerk NICEA

De open nicea kerken uit Nijkerk met evangelisatie nieuws voor jou.

Nieuws over de kerken in Nijkerk

Evangelisatie nieuws en kerkelijk nieuws uit Nijkerk, Nederland.

Custom Search

Dakloos

‘Zo hier is het tenminste lekker warm. Dat is voor mij wel eens anders geweest.’ Hij gooit zijn jas over de stoel en warmt zijn handen aan zijn kopje koffie. We hoeven niets meer te vragen. Zijn woorden komen vanzelf. ‘Mijn tweede vrouw zei op nieuwjaarsdag: “Ga maar.” Gelukkig Nieuwjaar hè!’ Ik ging en nam niets mee. En waar moest ik heen? Ik heb een poosje bij een vriend geslapen. Maar dat houdt een keer op. Toen vond ik een plaatsje bij de sluis. Ik sliep in een buis! Droog en niemand die je ziet. Het was verder wel behelpen. Op mijn werk probeerde ik me te wassen en om te kleden. Maar het ging op den duur wel opvallen dat ik steeds in dezelfde kleren liep..’ We schenken thee in voor de vrouw die binnenkomt. Er staat een vraag op het theezakje. Wat is de titel van je leven? ‘Drama’ zegt de man. ‘In één woord.’ De vrouw knikt. ‘Dat van mij ook. Mijn leven gaat van ramp op ramp. Het begon al bij mijn geboorte. Mijn moeder deed mij weg. Blijkbaar wilde ze mij niet. Ik werd geadopteerd. Toen ik negen jaar was werd ik geschept door een auto en lag ik wekenlang in coma. Sindsdien doet mijn hoofd het niet zo goed meer. Toen ik trouwde werd ik mishandeld door mijn man. Hij stond mij vaak achter de deur op te wachten om onverwacht toe te slaan. Het was zo erg dat de baby in mijn buik doodgeboren werd. Ook het tweede kind heeft hij doodgeschopt. Ik kon niet thuisblijven.’ ‘Heb jij ook buiten geslapen?’De man heeft een lotgenoot gevonden. ‘Ik sliep onder een brug. Overdag doolde ik wat rond. Ik had geen idee wat ik moest beginnen. Tot ik ging bidden.’ Ze glimlacht en de kruisjes in haar oorbellen lichten op. ‘Je gelooft het misschien niet, maar opeens was daar een onbekende vrouw die me mee naar haar huis nam. En later kwam ik een ‘Blijf van mijn lijfhuis’. Daar heb ik jaren gewoond. Mijn man bleef mij maar stalken, zelfs nu nog. Ik woon weer op mezelf maar ik voel me soms nog bedreigd. Dan denk ik: waar is God? De man schudt nadenkend zijn hoofd. ‘Maar Hij ìs er. Nu weet ik dat Hij er al die tijd was. Ik ben tot mijn recht gekomen ondanks al het onrecht dat mij is aangedaan. Blijkbaar had ik dat drama nodig in mijn leven. Toen ik trouwde kwamen er 300 ‘vrienden’ op mijn feest. Maar nu weet ik wie echte vrienden zijn. En God is de beste!’ ‘Nou...’ zegt de vrouw.’Ik had laatst ook het huis vol op mijn verjaardag. En daarna ben je gewoon weer vreselijk alleen met al je pijn.. Het is zo moeilijk om God te blijven ervaren in alles. De vrede komt en gaat.’ We bidden samen om vrede en uitzicht. Haar ogen stralen als ze zich losmaakt uit de omhelzing. ‘Ik moet gaan’ zegt ze zacht. ‘Maar nu ben ik niet meer alleen. Arna van Deelen

Unieke Kerst wandeling.

NIJKERK - NICEA (Nijkerks Interkerkelijk Commissie Evangelisatie Activiteiten) organiseert op vrijdag 22 december een speciale kerstwandeling door het centrum van Nijkerk. Elke 15 minuten vertrekt een nieuwe groep. Een groep wandelt onder begeleiding van twee gidsen.

Je mag zelf bepalen vanaf hoe laat je deze wandeling gaat maken. Van 16.30 tot 20.00 is de start vanaf de Kandelaar aan de Meinstraat 4A. De wandeling zal ongeveer twee uur duren. Elk jaar met kerstfeest staat de geboorte van Jezus centraal. Kerstfeest is voor veel mensen een feest dat elk jaar beleefd moet worden als een gezellig samenzijn met familie en / of vrienden met heerlijk eten en drinken in een prachtig versierd huis.

Staan wij nog wel stil bij de betekenis van het kerstfeest? Wat betekent Jezus de Zoon van God voor de mensen. Hoe kunnen wij dit laten zien aan alle mensen die het niet meer begrijpen of het niet meer voor lief aannemen?

Ontdek tijdens deze kerstwandeling wat deze geschiedenis voor de mensen betekent en ook voor u persoonlijk kan betekenen. Bijna alle kerken in Nijkerk werken mee aan deze wandeling over het Kerstfeest. Tijdens de wandeling wordt u op 8 verschillende plaatsen verrast door o.a. zang, gastvrijheid, toneel en nog veel meer…

Op een prachtige manier zal het geloof in Jezus worden uitgelegd. Kent u mensen uit uw omgeving die twijfelen of vragen hebben, neem ze mee. Beleef samen met hem of haar deze wandeling en ontvang zo een basis om in gesprek te gaan. Het is absoluut de moeite waard. Kom met uw gezin, uw familie en / of buren. Immers dit is een prachtige uitleg voor kin-deren, tieners, jongeren en ouderen. Deze wandeling is voor gelovig en niet gelovig. Voor onkerkelijk en kerkelijk. Voor iedereen.

Opgeven kan via dit mailadres: kerstwandeling@solcon.nl. De kosten zijn 2,50 per persoon met een maximum van 10,-- per gezin. Wilt u bij het opgeven aangeven in welk tijdvak u wilt wandelen. Binnen elk tijdvak vertrekt een groep per 15 minuten. Tijdvak A: 16.30 - 17.30 Tijdvak B: 17.30 - 19.00 Tijdvak C: 19.00 - 20.00 Inschrijven kan tot en met uiterlijk 18 december! Eventuele vragen kunnen worden gesteld via kerstwandelingvragen@solcon.nl . 

Focus traject in Nijkerk

Nijkerk - De Hervormde Gemeente Nijkerk is recent gestart met het IZB (Inwendige Zendings Bond) Focus traject. Naar aanleiding van gestelde vragen is er op deze website wat informatie opgenomen over dit traject.

Een Focustraject geeft vorm en structuur aan een gemeente-breed proces van bezinning en verandering. Een belangrijk uitgangspunt van de Focustrajecten is dat de bezinning op missionair gemeente-zijn op gang komt vanuit het hart van de gemeente, en plaatsvindt in breedte van de gemeente.

De IZB heeft in de voorbereidingsfase met veel kerkenraden gesproken en zij hebben gemerkt dat de vragen die in de Focustrajecten centraal staan heel breed leven, juist ook onder ambtsdragers. De IZB is van mening dat juist in dit proces geestelijk leiderschap van de kerkenraden heel belangrijk is.

Een IZB-Focustraject is een leerproces, waarbij we twee belangrijke bewegingen beogen: een beweging naar binnen, naar het hart van de gemeente, en ook naar ons eigen hart. Samen dieper in gesprek gaan over wie de Here God is in ons leven en over wat het betekent om Jezus Christus te (leren) kennen en met Hem te leven. De vraag hoe wij in deze tijd geloofwaardige getuigen van Hem kunnen zijn, is in de eerste plaats een vraag naar ons eigen geloof.

Lees meer: Focus traject in Nijkerk

Zit er een pinda in ?

Een grote groep kinderen komt de Huiskamer binnen. Aarzelend loopt de vlagdrager achteraan. Het is een hele eer om de Huiskamervlag te mogen dragen. Maar hij blijft bedeesd in de deuropening staan.

Wat is dit? Het is een feestelijke week voor de Kruiskerk die na de verbouwing haar deuren opent. De kinderen vieren het met een vossenjacht door de stad. De vos zit verkleed als herfstkoning te praten met de gasten van die avond. Die is snel gespot en dan lonken de bekertjes limonade en de M&M’s.

‘Zit er een pinda in?’vraagt een jongetje met vrolijke sproetjes. Ik knik. ‘Dat zie je niet aan de buitenkant, hè? Als je het wil weten moet je er eerst in bijten.’

We leggen uit wat een inloophuis is en vertellen over het stadsgebed wat op dat moment in de Binnenkamer plaatsvindt. Er worden naamkaartjes van vrijwilligers opgespeld bij wat kinderen. Zo voelen ze zich even Huiskamer-medewerker. De vlagdrager komt dichterbij en leest hardop de naam van zijn kaartje.

Lees meer: Zit er een pinda in ?

Kerstwandeling 2017 nijkerk

De Kerstwandeling wordt dit jaar op vrijdag 22 december 2017 gehouden.

Noteer het in uw agenda en nodig alvast buren en vrienden uit om mee te lopen.Om terug te kijken hoe het ook al weer was treft u onderstaand een filmpje aan.

De kerstwandeling is in 2015 en 2016 georganiseerd.

De kerken van Nijkerk heten u hartelijk welkom in de kerkdiensten.

En natuurlijk ook op de Sing inn, de pagina Geloven in de stad Nijkerk, de Alpha en Emmaus cursus.

2003 - 2016 Nijkerkse Interkerkelijke Commissie Evangelisatie Activiteiten | Facebook | Twitter |