SchuldHulpMaatje is een project van Kerk in Actie (PKN), het landelijk Katholiek Diaconaal Beraad (LKDB), de migrantenkerken (SKIN), de Evangelische Alliantie en de Protestants Christelijke Ouderen Bond (PCOB) in samenwerking met het Platform voor Christelijke Schuldhulp (PCS).

schuldhulpmaatje

Een SchuldHulpMaatje is een goed toegeruste vrijwilliger die mensen met financiële problemen ondersteunt. Niet alleen wanneer zij een traject voor schuldhulp doorlopen, maar ook daarna, als zij zelf de draad weer moeten oppakken om zelfstandig hun financiële huishouding op orde te houden. Maatjes zijn ook inzetbaar voor schuldpreventie. Uitgangspunten voor de werkwijze van SchuldHulpMaatje zijn: Iedereen wordt geholpen ongeacht ras, geslacht, taal of levensovertuiging, en daardoor ook Financiële vrijheid, Samen sterker staan, er Zijn voor de ander, Eerlijkheid als basis, Gelijkwaardigheid en Echtheid, Rechtvaardigheid en Naastenliefde. SchuldHulpMaatje werkt aanvullend op het werk van de professionele schuldhulpverlening. De lokale coördinator van SchuldHulpMaatje en begeleider van de SchuldHulpMaatjes werkt samen met de burgerlijke gemeente. Iemand die niet (meer) gebonden is aan schuldeisers ervaart vrijheid. Dat is het doel van de begeleiding door een SchuldHulpMaatje.

Mensen door een moeilijke tijd heen helpen, maar ook leren hoe zij voortaan als financieel vrije mensen kunnen leven.

Wij vragen: • Uiteraard is een maatje eerlijk, betrouwbaar en zorgvuldig. Dat spreekt vanzelf voor wie zich mengt in andermans geldzaken. Je hebt geen strafblad en hebt de eigen financiën op orde. • Een maatje is bereid een training van drie dagen te volgen en regelmatig te overleggen met de coördinator en collega-vrijwilligers. • Een maatje is bereid om zich minimaal voor een jaar in te zetten. Je gaat een vertrouwensband aan met een kwetsbaar iemand en daarom is het van belang dat deze op je kan rekenen.

Spreekt dit je aan neem dan contact op met Gezien Schoo.033-2461753 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken Kijk voor meer informatie op www.schuldhulpmaatje.nl www.kerkinactie/schuldhulpmaatje Dit project wordt in Nijkerk opgestart door de PCOB en meerdere diaconieën in Nijkerk en Hoevelaken. In september start de 1e cursus. Schroom niet om contact op te nemen, want zonder vrijwilligers kunnen wij dit niet organiseren.