NIJKERK - De Kruiskerk belijdt Jezus Christus als de gestorven en opgestane Heer en wil door woord en daad God eren in de gemeenschap met elkaar en de dienst aan de naaste.

Zij wil een kerk zijn die het lichaam van Christus is, met al zijn afzonderlijke leden, ieder met zijn eigen taak, ieder met zijn eigen mogelijkheden, ieder met zijn eigenheid, ieder voor zich onmisbaar, onvervangbaar ook, maar afhankelijk van elkaar, samen een lichaam, in dienst van elkaar en van het hoofd, Christus. Zij wil, kortom, een kerk zijn waarvan het fijn is om erbij te horen.

De Kruiskerk vindt u aan de Frieswijkstraat ter hoogte van de rotonde met de Fontein. De kerkdiensten zijn om 9:30 uur en 18:30 uur (soms ook 17:00 uur). De Kruiskerk te Nijkerk is een moderne kerk zonder pilaren met een prima akoestiek en recentelijk geheel vernieuwd. Alle bezoekers hebben dan ook een goede kijk- en luisterplaats. Hoewel er 800 mensen in de kerk kunnen, ontstaat er door de opstelling van de kerkbanken een zeer intieme sfeer. De huidige is gebouwd nadat de oude kerk in 1975 door brand is verwoest.

Gereformeerde kerk

God heeft de wereld lief God bestaat uit drie Personen: Vader, Zoon en Geest. We geloven dat God de aarde heeft gemaakt. Hij maakte ook mensen, met verantwoordelijkheid en de mogelijkheid om te kiezen. De eerste mensen kozen al snel tegen God, hun Schepper, waardoor de relatie verstoord werd. Dit wordt de "zondeval" genoemd. Sindsdien zondigen alle mensen. Maar God geeft nog steeds om wat Hij gemaakt heeft. Hij heeft zijn schepping zo lief, dat Hij de beschadigde relatie weer goed wil maken en de straf, als gevolg van de schuld, wil wegnemen. Hij beloofde dit direct na de zondeval.