NIJKERK - Het jaarthema van de Protestantse Kerk is Kinderen van één Vader. De gemeente wordt vaak vergeleken met een gezin. Het gezin waarin je geboren en opgegroeid bent, zal invloed hebben op je beeld van de ‘gemeente als gezin’. Ben je opgegroeid als enig kind of ben je de derde in een rij van zeven? Heb je als kind een echtscheiding meegemaakt of is een van je ouders overleden? Heb je als echtpaar - tot je verdriet - geen kinderen gekregen? Was er harmonie in jullie gezin of was er veel ruzie of werden er grenzen overschreden? Deze verscheidenheid maakt het beeld van het gezin voor de christelijke gemeente niet minder geschikt. Het voorkomt juist dat we ons bij het kijken naar de gemeente laten leiden door een ideaalbeeld.