NIJKERK Eind 2022 is in Nijkerk vanuit het Overleg Orgaan Kerken (OOK) de werkgroep ‘Geloof en dementie’ gestart. De belangrijkste doelstelling van deze werkgroep is om te inventariseren hoe mantelzorgers van mensen met dementie kunnen ondersteund kunnen worden. De werkgroep heeft contact met het Alzheimercafé en met Dementievriendelijke kerk en heeft tot nu toe twee avonden belegd. Op de eerste avond heeft mevrouw Rita Buijs, werkzaam als geestelijk verzorger in de ouderenzorg, een lezing gehouden over vragen die spelen op het snijvlak van geloof en dementie. Deze lezing is bij ondergetekende te verkrijgen.

Tijdens de tweede avond is met de aanwezigen geïnventariseerd waar behoefte aan is.

Een van de resultaten uit deze inventarisatie is, dat er, naast wat de case-managers en het Alzheimercafe Nijkerk bieden, behoefte is aan lotgenoten contact. Voor mantelzorgers van jong dementerenden (mensen van wie de partner vaak nog een (parttime) baan heeft) is er al zo’n contact onder leiding van een RST-case manager. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij Nelly Smits: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 06 23623205.

De werkgroep gaat aan de slag met deze uitkomsten om te bekijken welke volgende stappen gezet zullen worden. Wanneer er nieuwe activiteiten worden opgestart die van belang zijn om te delen, zal ik jullie daarover informeren.
Het doel van dit artikel is om jullie te informeren over het bestaan van de werkgroep ‘Geloof en dementie’ en over de activiteiten van deze werkgroep.
Bas Hensen
Bron: www.de-ark-nijkerk.nl/