NIJKERK - Op zaterdag 18 mei geeft Chorale Haganum o.l.v. Daniel Rouwkema een pinksterconcert in de Grote Kerk. Wybe Kooijmans bespeelt het orgel.

Programma Op het programma staat veelal Anglicaanse koormuziek, die aansluit bij het pinksterfeest. Het korte ‘Pisesalme’ van Edvard Grieg vormt de opening van het concert. Na een gezongen ‘Whitsunday Hymn’ van Ralph Vaughan Williams klinkt van dezelfde componist de orgelsolo ‘Prelude on ‘Rhosymedre’’.

Thema Het thema Pinksteren is verder vertegenwoordigd in liederen zoals ‘Come down, O Love divine’ van William Petter, ‘The Spirit of the Lord’ van Edward Elgar en ‘You shall receive power’ van Herbert Sumsion. Van diverse stukken worden de teksten ontleend aan Bijbelgedeelten over het pinksterfeest. De laatste drie werken gaan over de tekst van Psalm 117: “Loof de HEERE, alle heidenvolken; prijs Hem, alle natiën”. Deze woorden klinken in bewerkingen van William Byrd, Johann Sebastian Bach en Marcel Dupré.

Praktische informatie Het concert begint om 20.00 uur. De toegang is gratis, met een collecte aan de uitgang. Na afloop is er gelegenheid een kopje koffie of thee te drinken in ‘t Gasthuus.